گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

سرنوشت مقلدان خمینی جز شهادت نیست. شهید مظلوم آیت الله بهشتی ره

تقویم اجرایی

دریافت تقویم اجرایی شهریور 92

طرح ودیعه

جزوات مرحله سوم روی وبلاگ قرار گرفت

همدلی آینده

مجمع همدلی بعدی چهارشنبه 27شهریور ساعت 17:40

اخباروبرنامه ها

نمونه سوالات طرح لبیک در وبلاگ قرار گرفت./مراسم بعدی هیات یاران خمینی ره دوشنبه 25شهریور ساعت 20:30 میلاد امام رضا علیه السلام

گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

رجل من اهل قم، یدعو الناس الی الحق. یجتمع معه قوم کزبر الحدید. لا تزلهم الریاح العواصف، ولا یملون من الحرب، ولا یجبنون. وعلی الله یتوکلون، والعاقبه للمتقین.

امام خامنه ای : اگر شورای نگهبان نمی بود ، و نباشد ، یا تضعیف بشود ، یا کار خودش را انجام ندهد ، حرکت اسلامی این نظام زیر سوال خواهد رفت ؛ زیرا که حرکت نظام بر اساس قوانین است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون معین شده است.نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط میکنی قاون را قبول نداری ! قانون تو را قبول ندارد.نباید از مردم پذیرفت ، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم . نمی توانی قبول نداشته باشی...نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند . اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد ،باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند ؛ آن وقت است که کشور ، کشور قانون می شود.

آخرین نظرات
  • ۳
  • ۰

نویسنده :حاج حسین قاسمی

گفتاری پیرامون جایگاه شورای نگهبان در نظام اسلامی


اغلب کشورها برای تطبیق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و ارزش­های حاکم بر آن کشور، تعیین مرجعی صالح را ضروری دانسته و در قوانین اساسی خود به آن تصریح کرده­اند.

به عنوان مثال تشخیص مطابقت یا عدم مطابقت مصوبات کنگره آمریکا به موجب قانون اساسی این کشور به عهده­ی قوه قضائیه می­باشد. یا در قانون اساسی انگلیس، این امر، به عهده­ی دیوانعالی که شعبه­ای از قانونگذاری است قرار داده شده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی که الهام گرفته از احکام دین مقدس اسلام است، می­بایست برای رعایت دستورات شرع، مرجعی را پیش بینی می­کرد که بتواند ضمن نظارت بر قوانین مصوب مجلس، از تصویب و اجرای قوانین مغایر با شرع جلوگیری به عمل آورد.

برای تأمین این امر مهم، اصل 91 قانون اساسی چنین می­گوید: «به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن­ها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می­شود.»

ترکیب ویژه­ و کم نظیر این شورا (6 فقیهِ عادلِ آگاه به زمانِ منصوب ولی امر و 6 حقوقدان مسلمان) موجب شد که قانون اساسی وظایف مهمّ دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را نیز به عهده شورای نگهبان بگذارد. (اصل 99 و بند 9 اصل 110 قانون اساسی)

اکنون که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است، ذکر چند نکته ضروری به نظر می­رسد:

1ـ نهاد مبارک

جایگاه شورای نگهبان، یک جایگاه ممتاز و تضمین کننده اسلامیت نظام است. عالم بزرگی همچون آیت الله شیخ فضل الله نوری، جان خود را در مسیر تحقق این جایگاه فدا کرده است. از این جهت، تمام دلسوزان اسلام و انقلاب، همت خود را در اعتلای این نهاد مهم صرف کرده­ و از تضعیف آن جلوگیری نموده­اند.

امام خمینی : من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. (25/2/1363)

امام خامنه­ای : حضور شوراى نگهبان در قانون اساسى ـ که امام هم مکرر روى آن تأکید می­کردند - حقیقتاً یک حضور مبارکى است. تشخیص شوراى نگهبان، تشخیص یک عده انسان­هاى عادل، بىطرف و بصیر نسبت به صلاحیت­ها است؛ این یک چیز مبارکى براى ما و براى همهى آحاد ملت است. (7/2/1392)

2ـ وظیفه شورا : عمل به مرّ قانون

روال انتخابات در کشور ما، بدین صورت است که مردم به افراد تأیید صلاحیت شده، رأی می­دهند؛ به عبارت دیگر مردم به نظر شورای نگهبان اعتماد کرده و تمام افراد تأیید صلاحیت شده را صالح دانسته و به دنبال اصلح می­گردند. از این جهت، شورای نگهبان در معرض یک آزمون بزرگ است. از این نهاد مهم و عزیز، انتظار می­رود که در بررسی صلاحیت­ها بدون توجه به هرگونه فشاری، تنها به مرّ قانون عمل کند.

امام خمینی : به شورای نگهبان تذکر می‌دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید. (25/2/1363)

امام خامنه­ای : این توصیهى من به شما مسئولان محترم انتخابات هم هست: قانون را معیار قرار دهید. در آیهى کریمهى قرآن، به اداى امانت اشاره شده ـ «انّ اللّه یأمرکم ان تؤدّوا الامانات الى اهلها» ـ اداى امانت به همین است که طبق مرّ قانون عمل شود؛ هم در مرحلهى تشخیص صلاحیتها - چه در مورد ریاست جمهورى، چه در مورد شوراها، و در موارد دیگرى که در پیش است - هم در مرحلهى قرائت آراء، هم در مرحلهى حفظ آراء و صندوقها. باید مرّ قانون رعایت شود و نهایت امانتدارى انجام بگیرد؛ که بحمداللّه تا حالا هم همین جور بوده است. (16/2/1392)

3ـ قانونگرایی داوطلبان

کسی که نامزد ریاست جمهوری شده است، در حقیقت این مطلب را پذیرفته که در چارچوب قوانین موجود عمل نماید. علاوه بر این، رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است (اصل 113 قانون اساسی). به همین جهت کسی که داوطلب این مسئولیت است، می­بایست بیش از دیگران خود را ملتزم به اجرای قانون بداند. به همین جهت تبعیت از نظر شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت هر کدام از داوطلبان برای همگان از جمله کاندیداها و هوادارانشان لازم می­باشد.

امام خامنه­ای : راه اساسى براى این­که مشکلات انتخاباتى پیش نیاید، التزام به قانون است؛ این را من عرض بکنم. آحاد مردم در هر جاى کشور که هستند؛ در شهر، در روستا، در مرکز، در کلان­شهرها و در همه جا، باید به دنبال این باشند که هر کسى حرفى می­زند، بر اساس قانون باشد؛ هر کسى توقعى دارد، بر اساس قانون باشد. آنهائى که آن سال آن خسارت را به کشور و به ملت وارد کردند و براى کشور هزینه درست کردند، اگر تسلیم قانون بودند، اینجورى نمی­شد. (16/2/1392)

نظرات (۷)

  • ابوالفضل اشناب
  • بسم الله 

    سلام
    موقع شناسی تان دست مریزاد دارد.
    تحلیل خوبی بود
    موید باشید
  • مصطفی .
  • انشاالله شر دشمنان به خودشون برگرده ...
    ما به جمهوری اسلامی خود می بالیم
  • سرباز صفر
  • سلام
    خدا قوت
    بسیار عالی

    کاش مطالبتون رو کوتاه تر کنید و بقیه رو در ادامه مطلب بزارید تا خواننده تشنه بشود که ادامه اونرو بخونه
    پاسخ:
    علیکم السلام

    بیشتر سعی میکنیم کسی که به ادامه مطلب هم نمی رود ، چیزی عائدش شود.
    انشالله بعضیا با فشار به شورای نگهبان سعی در تایید صلاحیت گرفتن کاندیداشون نداشته باشن!
  • از حاج حسین شریعتمداری
  • شورای محترم نگهبان امین مردم و نظام است، از این‌روی - و‌دقیقا به همین علت- تایید صلاحیت کسانی که در فتنه آمریکایی- اسرائیلی88 حضور داشته‌اند و هنوز هم با سران فتنه در ائتلاف هستند، اهانت به مردم پاکباخته و فداکار این مرز و بوم و صدها‌هزار شهید است که برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خون پاک خود غلتیده‌اند.
  • سید امیر حسین حجازی
  • سلام  مطلبی در مورد ایت الله بهجت گذاشتم بیا ببین
    امروز سالگرد ایشان است
    یا حق
    در انتظار شما
    دوتا سوال:
    1- اگر حرفهای هاشمی رو کنار بذاریم آیا واقعا سندی دال بر دخالت شخص هاشمی در فتنه وجود داره؟
    2- اگر هاشمی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت بشه آیا  میتونیم بگیم اغلب چیزهایی که به ایشون نسبت داده میشه خلاف واقع بوده؟


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">