گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

سرنوشت مقلدان خمینی جز شهادت نیست. شهید مظلوم آیت الله بهشتی ره

تقویم اجرایی

دریافت تقویم اجرایی شهریور 92

طرح ودیعه

جزوات مرحله سوم روی وبلاگ قرار گرفت

همدلی آینده

مجمع همدلی بعدی چهارشنبه 27شهریور ساعت 17:40

اخباروبرنامه ها

نمونه سوالات طرح لبیک در وبلاگ قرار گرفت./مراسم بعدی هیات یاران خمینی ره دوشنبه 25شهریور ساعت 20:30 میلاد امام رضا علیه السلام

گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

رجل من اهل قم، یدعو الناس الی الحق. یجتمع معه قوم کزبر الحدید. لا تزلهم الریاح العواصف، ولا یملون من الحرب، ولا یجبنون. وعلی الله یتوکلون، والعاقبه للمتقین.

امام خامنه ای : اگر شورای نگهبان نمی بود ، و نباشد ، یا تضعیف بشود ، یا کار خودش را انجام ندهد ، حرکت اسلامی این نظام زیر سوال خواهد رفت ؛ زیرا که حرکت نظام بر اساس قوانین است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون معین شده است.نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط میکنی قاون را قبول نداری ! قانون تو را قبول ندارد.نباید از مردم پذیرفت ، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم . نمی توانی قبول نداشته باشی...نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند . اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد ،باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند ؛ آن وقت است که کشور ، کشور قانون می شود.

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

نویسنده : محمدصادق نصیرباغبان

تایید یا رد صلاحیت توسط شورای نگهبان به چه معناست؟


بسم رب الشهدا

   1- متاسفانه یک موضوعی که در افکار عمومی ما بد جا افتاده است بحث رد صلاحیت        کاندیداهای نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری است، به طوریکه وقتی فردی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد گویی که وی فردی ضد انقلاب بوده و برای هیچ کار دیگری صلاحیت ندارد! ریشه ی برخی جوسازی ها و فشارها بر شورای نگهبان هم همین است و برخی نگران این هستند که با رد صلاحیت کاندیدای مورد نظرشان تمام آبرویشان بر باد برود و اتفاقا این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری نمود بیشتری دارد لذا گاهی اوقات می­بینیم برخی ها برای اینکه تایید صلاحیت کاندید مورد نظرشان را از این شورا بگیرند به شورای نگهبان فشار آورده و خود را به هر دری میزنند.  در صورتیکه اندکی تامل نشان میدهد قرار نیست اگر فردی مناسب ریاست جمهوری نبود دیگر در هیچ کجا نتوان از او استفاده کرد. امام خامنه ای می­فرمایند:

« این را من اعلام میکنم، همه‌ى افراد بدانند؛ اینهائى که رد صلاحیت میشوند، لزوماً آدمهاى بى‌صلاحیتى نیستند. اینجور خیال نشود که حالا چون فلانى در انتخابات رد صلاحیت شد، پس دیگر بکلى از صلاحیت ساقط است؛ نه، طبق قانون، در انتخابات نمیتواند به عنوان نامزد شرکت کند، اما ممکن است مقامى که او را رد صلاحیت کرده، اشتباه کرده باشد. ممکن است براى این کار صلاحیت نداشته باشد، اما صلاحیتهاى فراوان دیگرى داشته باشد. اینجور نباشد که اگر کسى رد صلاحیت شد، این معنایش این باشد که او دیگر از هستى ساقط شد؛ نه، صلاحیتهاى گوناگون دیگرى وجود دارد.(1)»           

2- وظیفه ی شورای نگهبان احراز صلاحیت است نه احراز عدم صلاحیت! یعنی باید برسد به اینکه یک شخص صلاحیت حداقلی لازم برای ریاست جمهوری را داراست. خیلی از افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می­کنند ممکن است انسانهای بسیار خوبی هم باشند اما برای ریاست جمهوری شایسته نباشند. قصد مقایسه نیست اما برای یادآوری خوب است داستان زیر را بخوانیم:

«پس از استقرار حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله، ابوذر همان طور که در جهاد و شهادت پیش قدم بود، برای کمک به جامعه نو ظهور دینی پیش قدم شد و از سر وظیفه و صداقت به پیامبر صلی الله علیه و آله  فرمود: آیا درحکومت به من مسئولیت می دهی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله دستی به شانه ابوذر زده و می فرمایند: من تو را به اندازه خودم دوست دارم و هر چه برای خود بخواهم، برای تو نیز می خواهم ولی تو برای مدیریت ضعیف هستی؛ نظر من این است که تو مسئولیت یک جمع دو نفری را هم قبول نکن، حتی اداره اموال یک یتیم را هم قبول نکن! چرا که اینها همگی امانت الهی اند.(2)»

همگی به خوبی میدانیم ابوذر انسان بسیار وارسته ای بود، کسی که « جبرئیل درباره او به پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: سوگند به خداوندی که تو را به حق به نبوت مبعوث کرد ابوذر در آسمانهای هفتگانه از زمین مشهورتر است(3)». اما همین ابوذر برای مدیریت شایسته نیست. اینطور که از صحبتهای اعضای شورای نگهبان پیداست در انتخابات پیشِ­رو ویژگی " مدیر و مدبر" بودن از اهمیت خاصی برخوردار است. آیت الله محمدیزدی عضو فقهای شورای نگهبان چند روز پیش اعلام کرد: « خوشبختانه برای اولین بار در این دوره، در دو سه روز گذشته این کلمات را با مباحث فشرده و کمک حقوقدانان معنا کردیم و آیین‌نامه داخلی مربوط به این اصل تنظیم شد...«مدیریت» و «مدبریت» دو مسئله مهم است؛ البته این مفاهیم مقداری دایره اشخاصی که آمده‌اند اعم از روحانیون، وزرا، وکلا و دیگر اقشار و به طور کلی مجموعه ۶۸۶ نفری که کاندیدا شده‌اند، را محدود کرده و بسیاری از آنان به خاطر «مدیریت» و «مدبریت» کنار گذاشته می‌شوند زیرا شورای نگهبان باید طبق قانون صلاحیت‌ها را احراز کند.(4)»  


1-  بیانات امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه - 14/11/90    

2- امالی شیخ طوسی:صفحه 384 به نقل از سایت خبرنو.   

3-  سایت اندیشه قم.       

4- خبرگزاری جوان آنلاین.28/2/92


  • 13/05/19
  • گروه فرهنگی یاران خمینی(ره)

محمدصادق نصیرباغبان

رد صلاحیت

شورای نگهبان

نظرات (۹)

  • بهروز
  • خیلی خوبه.

    اما کاش توی این چهار سال هم برامه تلویزیونی سیاسی داشتن.

    بنظرم این شکل توهین به شعور مردمه. همین برنامه دیروز امروز فردا را می گم. خیلی صدا سیما بد کار کرده در مورد حرفای رهبری.

    خیلی بهشون گفت بحث آزاد بزارید ولی متاسفانه می ترسن.

     

  • روح اله
  • به نظرم ترس نیست
    عقله
    برنامه مناظره نباید تبدیل به مسابقه خروس جنگی بشه
    خیلی هم دفاع نمیکنم
    ولی خداییش "خیلی" برای بدکار کردن کمی بی انصافیه
    کاشکی بشه مطالب وبلاگ جاهای دیگه نشر پیدا کنه
    خیلی خیلی مفیده
  • عبدالمحمد
  • سلام
    دستت درد نکنه مفید بود
    مری کل دزفیلیون داره ن نظر بوَنِن!!

    برنامه دیروز امروز فردا به نظرم با اجرای یامین پور خیلی بهتر بود.ضمنا یک مشکلی که هست اینه که ما جوری برخورد کردیم که مخالفین یه درصد زیادیشون نمیان تو صداوسیما حرف بزنن!
    اینجا هم گذاشتن:
    بله دیگه خب طرف میترسه گیر شماها بیفته دیگه
    میترسه امنیت نداشته باشه
    حالا هی با باتوم و چوب بیفتید به جون مردم بدبخت
    معلومه نمیاد حرف بزنه
  • عبدالمحمد
  • آقا صادق وقتی یه مطلب مفید و خوب باشه، جدا از کل دزفیلیون، همه ی برو بچ باید نظر بدن به این مطلب
    مخصوصا که نویسندش........
    دیگه بزار لو ندم


  • محمد مجیدی راد
  • سلام
    با مطلبی مرتبط بروزم
    " پازل پیچیده انتخاباتی در ایران "
    تشریف بیاورید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">