گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

سرنوشت مقلدان خمینی جز شهادت نیست. شهید مظلوم آیت الله بهشتی ره

تقویم اجرایی

دریافت تقویم اجرایی شهریور 92

طرح ودیعه

جزوات مرحله سوم روی وبلاگ قرار گرفت

همدلی آینده

مجمع همدلی بعدی چهارشنبه 27شهریور ساعت 17:40

اخباروبرنامه ها

نمونه سوالات طرح لبیک در وبلاگ قرار گرفت./مراسم بعدی هیات یاران خمینی ره دوشنبه 25شهریور ساعت 20:30 میلاد امام رضا علیه السلام

گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

رجل من اهل قم، یدعو الناس الی الحق. یجتمع معه قوم کزبر الحدید. لا تزلهم الریاح العواصف، ولا یملون من الحرب، ولا یجبنون. وعلی الله یتوکلون، والعاقبه للمتقین.

امام خامنه ای : اگر شورای نگهبان نمی بود ، و نباشد ، یا تضعیف بشود ، یا کار خودش را انجام ندهد ، حرکت اسلامی این نظام زیر سوال خواهد رفت ؛ زیرا که حرکت نظام بر اساس قوانین است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون معین شده است.نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط میکنی قاون را قبول نداری ! قانون تو را قبول ندارد.نباید از مردم پذیرفت ، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم . نمی توانی قبول نداشته باشی...نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند . اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد ،باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند ؛ آن وقت است که کشور ، کشور قانون می شود.

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

نویسنده : محمدعلی قاسمی

ماه رجب؛ ماه نزدیک شدن به مقام عصمت


با اندک تامل و تدبری در ادعیه­ی غنی و پرمحتوای ماه رجب می توان به این نتیجه رسید که یکی از درخواست های اصلی ما در این ماه عزیز طلب مقام عصمت از حضرت حق است. به عبارت دیگر خداوند متعال ظرف وجودی ماه رجب را به گونه­ای قرار داده است که سالک حقیقی در بستر این ماه می تواند با عنایت حضرت حق به مقام عصمت نزدیک و نزدیک­تر شود.

به چند نمونه از فقرات این ادعیه شریف اشاره­ای کوتاه می کنم:

1- علامه طباطبایی(ره) ذیل آیه 24 سوره یوسف نکاتی را مطرح می کنند و با استفاده از آنها عصمت حضرت یوسف را اثبات می نمایند. آیه شریفه می فرماید: «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ.»

اگر مقداری تامل کنیم متوجه می شویم که آیه شریفه فرموده: ما، سوء و فحشاء را از یوسف سلام الله علیه برگرداندیم و نفرمود که ما یوسف را از سوء و فحشاء برگرداندیم یعنی نفرمود «لِنَصْرِفَهُ عَنِ السُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ» چون در این صورت معنا این طور می شد که یوسف سلام الله علیه، قصدِ زلیخا را کرد ولی ما او را منصرف ساختیم. پس آیه مورد نظر با لحن خاصی که دارد می خواهد بیان کند که نه تنها یوسف مرتکب گناه نشد بلکه حتی میل به گناه هم در ضمیر و قلب وی خطور نکرد(مقام عصمت) و برای همین است که فرمود سوء و فحشاء را از او دور کردیم و نفرمود «لِنَصْرِفَهُ عَنِ السُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ.»

حال عین این سیاق را در دعای معروف ماه رجب مشاهده می کنیم. آنجا که می فرماید: «وَ اصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ.» با توجه به توضیحات فوق باید این فقره را اینگونه معنا کرد: خدایا جمیع شر دنیا و شر آخرت را از من دور کن؛ نه اینکه من را از شر دنیا و آخرت دور کن به عبارت دیگر نفرمود «وَ اصْرِفَنی عَن جَمیع شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ.» (دقت بفرمایید). پس در واقع ما هم در این قسمت از دعا، از خداوند مقام عصمت و نزدیک شدن به آن مقام عزیز را درخواست می کنیم.

2- در فقرات آخر یکی از دعاهای ماه رجب (توقیع شریف) که از مضامین بسیار بلندی برخوردار است این چنین دعا می کنیم:«وَاغْفِرْ لَنا ما تَعْلَمُ مِنَّا وَما لا نَعْلَمُ، وَاعْصِمْنا مِنَ الذُّنُوبِ خَیْرَ العِصَم.» در جمله اول عرضه می داریم که ببخش از ما آنچه را که تو از ما میدانی و آنچه را که نمی دانیم. در این قسمت نفرمود «واعفُ عَنَّا ما تَعْلَمُ مِنَّا وَما لا نَعْلَمُ.» تفاوت بین عفو و غفران در این است که عفو الهی یعنی نادیده گرفتن و به حساب نیاروردن لغزشها و خطاها و محو آثار آنها ولی غفران الهی عبارت است از افاضات و رحمتهایی که متوجه سالک می شود و "نقایص وجودی وی را تکمیل می کند". به عبارت دیگر عفو نادیده گرفتن موانع سیر و حرکت است و غفران از میان برداشتن موانع و اعطای کمال به جای آنهاست. عفوِ ذنب و خطیئه نادیده گرفتن و محو آثار آنهاست ولی غفرانِ ذنب و خطیئه مبدل ساختن آنها به طاعت و عبودیت و یا مبدل کردن نقیصه مزبور به حسن و کمالی است که منشا طاعت و عبودیت می شود. از جمله دوم عبارت مذکور (وَاعْصِمْنا مِنَ الذُّنُوبِ خَیْرَ العِصَم) نیز به وضوح می توان در خواست مقام عصمت از حضرت حق را مشاهده کرد.

3- در ادامه همین توقیع شریف این چنین می خوانیم: «واَصْلِحْ لَنا خَبیئَةَ اَسْرارِنا». خبیئة به معنای پوشیده و مخفی است و سر هم به معنای چیز پنهانی است. بدین ترتیب معنا این طور می شود که خدایا "پنهانیِ پنهانیِ وجودِ ما را اصلاح کن". این مساله همان چیزی است که علمای اخلاق از آن به اسم «اصلاح مبدا میل» سخن می گویند. امری کلیدی و البته بسیار مشکل و طاقت فرسا که رسیدن به آن برای احدی ممکن نیست مگر از طریق توسل به اهل بیت علیهم السلام. در حقیقت ما در این فقره از دعا از خداوند درخواست می کنیم که "لایه های پنهانیِ وجودِ ما" را به گونه­ای اصلاح کن که دیگر میل و رغبتی به گناه در آن نباشد(یعنی رسیدن به مقام عصمت). شاید داستان آن عالم بزرگوار را شنیده باشید که پس از مدت­های طولانی در سر کلاس درس و بحث خود می خندید. شاگردان وی با کمال تعجب پرسیدند که: استاد! اتفاقی افتاده؟ آن عالم بزرگوار پاسخ داد که بعد از 20 سال!!! مجاهدت توانستم ریشه حسادت را در درونم بخشکانم. این داستان دقیقاً اشاره به اصلاح مبدا میل دارد. یعنی این استاد بعد از 20 سال مجاهدت توانسته بود که مبدا میل خود را نسبت به گناه حسادت اصلاح کند. شاید این عالم بزگوار تا آن لحظه اصلاً به کسی حسادت هم نورزیده باشد ولی با این کارش توانست بعد از 20 سال، (فقط) ریشه حسادت را در درونش از بین ببرد. از همین رو عرض کردم که کاری بس دشوار و طاقت فرسا پیش رو داریم. ولی خداوند متعال ظرف وجودی ماه رجب را به گونه­ای قرار داده است که انشاءالله با عمل به دستورات وارده در این ماه و با استعانت از حضرات معصومین علیهم السلام بتوانیم به مقام عصمت نزدیک و نزدیک­تر شویم و خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کنیم.

  • 13/05/22
  • گروه فرهنگی یاران خمینی(ره)

عصمت

این الرجبیون

ماه رجب

نظرات (۱۲)

  • علیرضا
  • سلاممیشه از وبلاگ من هم دیدن کنید؟؟؟؟اگه میشه تو وبلاگ من عضو شدی خودتونم می تونید مطلب ارسال کنیدwww.SMS.asblog.ir
    بالاخره آقا قاسمی هم زکات علمشو داد...
    دم شما گرم
    40 روز مانده ..... و عملیات انتحاری ....
    درود بر شما
    دعا کنید دعاهایمان به اجابت برسد.
  • نویسنده نامه فتنه
  • تشکر ازمتن خوبتون
    عرض سلام و ادب
    خاصا به علی آقای گل
    برادر از مطالب آقای طاهرزاده بیشتر بنویس .
  • کاربر اینترنت
  • سلام آقا قاسمی
    دم شما گرم
    that was really useful!
  • استاد طاهرزاده
  • سلام علیکم
    جوانان ما دیگر از حرف های سطحی جهت تبیین دین خسته شده اند و به اندیشه ای نظر دارند که عقل و دل را یک جا قانع کند و نمونه عالی چنین فرهنگی در آثار حضرت روح الله به خوبی پایه ریزی شده است.
    موفق باشید
    حاج اصغر
    سلام بر همه رفقا مخصوصا آقا محمدعلی
    تشکر از متن بسیار عالیتون!
    ایشالله از این متنا توی وبلاگ بیشتر بشه...!

    یا زینب
    سلام
    ممنون!
    استفاده کردیم...
  • انتظاری
  • مطلب بسیار زیبایی بود
    بنظرم بر آمده از درون و سیرت بسیار زیبای شما می باشد
    امیدوارم مطالبی بیشتری بنویسید
    اگه بتونید در مورد رفاقت و برادری هم مطالبی بنویسید بسیار مفید خواهد بود
  • انتظاری
  • عالی برادر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی