گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

سرنوشت مقلدان خمینی جز شهادت نیست. شهید مظلوم آیت الله بهشتی ره

تقویم اجرایی

دریافت تقویم اجرایی شهریور 92

طرح ودیعه

جزوات مرحله سوم روی وبلاگ قرار گرفت

همدلی آینده

مجمع همدلی بعدی چهارشنبه 27شهریور ساعت 17:40

اخباروبرنامه ها

نمونه سوالات طرح لبیک در وبلاگ قرار گرفت./مراسم بعدی هیات یاران خمینی ره دوشنبه 25شهریور ساعت 20:30 میلاد امام رضا علیه السلام

گروه فرهنگی یاران خمینی (ره)

رجل من اهل قم، یدعو الناس الی الحق. یجتمع معه قوم کزبر الحدید. لا تزلهم الریاح العواصف، ولا یملون من الحرب، ولا یجبنون. وعلی الله یتوکلون، والعاقبه للمتقین.

امام خامنه ای : اگر شورای نگهبان نمی بود ، و نباشد ، یا تضعیف بشود ، یا کار خودش را انجام ندهد ، حرکت اسلامی این نظام زیر سوال خواهد رفت ؛ زیرا که حرکت نظام بر اساس قوانین است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون معین شده است.نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط میکنی قاون را قبول نداری ! قانون تو را قبول ندارد.نباید از مردم پذیرفت ، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم . نمی توانی قبول نداشته باشی...نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام روح الله : قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند . اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد ،باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند ؛ آن وقت است که کشور ، کشور قانون می شود.

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

شماره اول : ضیافت

هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ

تعبیر ضیافت تعبیری ذوقی عرفانی نیست؛ بلکه از زبان پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بیان شده پس باید دقایق این تشبیه را یافت و از این مسیر با رمضان بیشتر آشنا شد.

ویژگی های مهمانی، مهمان و میزبان در فرهنگ اسلام

أَکْرِمِ‏ الضَّیْفَ‏ وَ لَوْ کَانَ‏ کَافِرا: میهمان مورد اکرام است حتی کافر! میزبان کریم بیشتر از نگاهِ به لیاقت مهمان، آدابِ مهمانی را مهم می داند.

-میهمانان، رفیق هم هستند نه رقیب هم. هرکس خواهان بهره مندی بیشتر باشد ،  به میزبان رجوع می کند و اگر میزبان دارا باشد جای هیچگونه نگرانی درباره کمبود نیست.

- در مهمانی فضا، فضای صمیمیت است. مهمانی جای محاکمه و بازخواست و کدورت نیست. همه می دانند مهمانی جای این حرف ها نیست.

- مهمانان کوچکتر هم در مهمانی، احساسِ قربت به میزبان می کنند. اساساً «میهمان»، عنوان مستقلی است که بدون در نظر گرفتن لیاقت صاحب عنوان، کلمه ای شرافت بخش به صاحب خود می باشد.

- مهمان اگر زحمتی بکشد؛ تشکر مضاعف دارد. اما اگر استراحت هم بکند؛ باز از قدرش کم نمی شود.

- میزبان بیشتر از همه نگران بهره مندی میهمانان است؛ صاحب خانه، از لبخند میهمان بسیار خرسند می شود.

- میزبان حقیقی، از برگزاری میهمانی هدفی جز اکرام میهمانان ندارد.

- اگر میزبان بسیار بزرگتر از میهمانان باشد؛ میهمانی محل خشوع و خضوع او به خاطر میهمانان محسوب می شود.

- اگر میزبان محبوب و معشوق دل ها باشد؛ حضور در ضیافتش یک خیال دست نیافتنی برای میهمانان است، عاشقی که سالی بر پشت در خانه اشک میریخته حالا در مهمانی معشوق پذیرفته شده. این برای او شیرین ترین رویاهاست.

- میهمانی محل عبور است با همه شیرینی ها، باید قدر دانست. البته کم نیستند میهمانانی که بعد از آن ساکن حرم میزبان و جزء خاندان او می شوند ودر میهمانی بعدی جزء پذیرایی کنندگان از مهمانان می شوند.

-رفع غربت و گشایش دلگرفتگی ها کمترین نتایج میهمانیست. میهمانی یک فرصت تفریح و یک فرصت مجالست با میزبان است. میهمانی بیرون زدن از محیط تکراری و خسته کننده خانه است.

البته بسته به عطش شما و عطر میزبان، ناز شما و نوازش میزبان، مهمانی با مهمانی متفاوت است. پس این به عهده شماست که ضیافت رمضان را چگونه ببینید.

خدا چرا میهمانی می دهد؟

- رمضان شاید یک فرصت آشنایی با ما غریبه های خداست. پس اگر در میهمانی قربی حاصل نشد؛ دنبال شغلی غیر از آدم شدن بگردیم! چرا که کسی که در خانه به خدمت صاحب خانه نمی رسد؛ چگونه در خیابان از شرم او خطا نکند؟

- رمضان شاید برای ما ناامیدان است که تا کاری انجام می دهیم؛ گمان می کنیم از چشم خدا افتاده ایم. اینجاست که خدا با احضار ما در میهمانی، دستان نوازشگر خود را بر ما می کشد و امیدی به برگشت در دل هایمان ایجاد می کند.

- شاید خدا در رمضان می خواهد به ما بگوید؛ چرا که نه شما هم می توانی از مقربان الهی باشی و حافظ سر. می خواهد اکراممان کند تا قدر خود را بشناسیم و به کمترین بهایی خودفروشی نکنیم.

- شاید هم میهمان می خواهد ظرفیت بنده پروری خود را به نمایش بگذارد و از ما می خواهد پرواز خود را به دیده ملائکه بیاوریم. این نمایش هم از جانب او دلرباست، هم برای ما زیبا.

- شاید هم برای رفع دلتنگی ما مهمانی می دهد. چرا که او می داند ما به خاطر دل دادن به دنیا و اسیر مادیات شدن چقدر در فشار و دلتنگی هستیم.

- شاید هم می خواهد ما تنهایی خود را بازیابیم و شاید هم به دنبال تالیف قلوب میهمانان با یکدیگرست. البته این خلوت و جلوت در تعارض با یکدیگر نیست.

- شاید می خواهد محبت خود را به بندگان فریاد بزند. آیا فلسفه تعیین پاداشی بزرگ مثل « مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى‏ مِنْ‏ ذُنُوبِه‏» برای افطار دادن یک روزه دار ولو به اندازه یک دانه خرما، غیر از این است که خدا می خواهد بگوید: چقدر روزه دارم را دوست می دارم؟

- اما قویترین احتمال این است که خدا در این میهمانی دنبال این است که دست ما را در دستان اولیا خاص خود بگذارند. همانان که پذیرایی میهمانی بر عهده آنان است. گویا او خواسته است فاصله ما را با دوستان خود کم کند و با نشاندن ما بر سر سفره ولایت، نعمت خود را اتمام کند. اگر این سخن صواب نیست؛ پس چرا خداوند می فرماید تمام کتاب را در شب قدر نازل می کنم؛ این انزال غیر از نشان دادن اسوه حقیقیست؟

پس در این میهمانی خود را ملازم ایشان قرار دهید و از کنارشان جایی نروید که ضرر خواهید کرد.

دو تفاوت رمضان با میهمانی های دیگر

اولاً؛ حضور در میهمانی اجباریست و نه اختیاری:

هر بشری در بستر زمان به ناچار وارد این میهمانی می شود؛ اینجاست تفاوت رمضان با مهمانی های دیگر خدا مثل اعتکاف و حج، در ورود به مهمانی رمضان یک اجبار تکوینی همه را ملزم به شرکت می کند. خدا میفرماید: «ای انسان چه بخواهی چه نخواهی مجبور هستی در میهمانی من شرکت کنی و رحمت من تو را فرامی گیرد. حضور در میهمانی اجباری است و مهلت تصمیم گیری نداری.» خدا به قدر کافی به ما اختیار داده و ما هم به قدر کافی خراب کرده ایم. حالا وقت آن رسیده که خود خدا دست بندگان را حتی به زور بگیرد و چند قدمی جلو بیاورد و البته باز رها کند.

دوماً؛ میزبان با امر به روزه بر میهمانان سخت می گیرد:

اینها خود مقدمه ای است برای باریافتن به یک میهمانی خاص تر و البته اختیاری که بر خلاف میهمانی عام حضور در این میهمانی بسیار مشکل است و همین سخت گیری هاست که در صورت رعایت آن انسان را به مهمانی خواص راه می دهند.

  • 13/07/14
  • گروه فرهنگی یاران خمینی(ره)

استاد علیرضا پناهیان

خلاصه کتاب شهرخدا

معرفی کتاب

نظرات (۲)

مهمانان کوچکتر هم در مهمانی، احساسِ قربت به میزبان می کنند...
  • آسمان 313
  • سلام علیکم
    اگر مایل به تبادل لینک هستید خبرمون کنید.
    در پناه حضرت حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">