تقویم اجرایی دریافت تقویم اجرایی شهریور 92 |
طرح ودیعه جزوات مرحله سوم روی وبلاگ قرار گرفت |
همدلی آینده مجمع همدلی بعدی چهارشنبه 27شهریور ساعت 17:40 |
اخباروبرنامه ها نمونه سوالات طرح لبیک در وبلاگ قرار گرفت./مراسم بعدی هیات یاران خمینی ره دوشنبه 25شهریور ساعت 20:30 میلاد امام رضا علیه السلام |
امام خامنه ای : اگر شورای نگهبان نمی بود ، و نباشد ، یا تضعیف بشود ، یا کار خودش را انجام ندهد ، حرکت اسلامی این نظام زیر سوال خواهد رفت ؛ زیرا که حرکت نظام بر اساس قوانین است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام روح الله : من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام روح الله : قانون معین شده است.نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط میکنی قاون را قبول نداری ! قانون تو را قبول ندارد.نباید از مردم پذیرفت ، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم . نمی توانی قبول نداشته باشی...نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام روح الله : قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند . اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد ،باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند ؛ آن وقت است که کشور ، کشور قانون می شود.
-
30یاسی
(۴۸)-
انتخابات92
(۳۴) -
بیداری اسلامی
(۲) -
جهان اسلام
(۴)
-
-
خون والقلم(فرهنگ ایثاروشهادت)
(۳) -
تولیدملی(شعارسال)
(۲) -
روزهای خدا(مناسبات)
(۱۵) -
گرافیک
(۱۳) -
دیگر
(۲) -
شعر
(۱) -
اجتماعی
(۸) -
مذهبی
(۲۱) -
اقتصادی
(۲) -
آخرین حلقه انتظار
(۶) -
برنامه های گروه
(۱۴) -
انس با ولی
(۴) -
ولایت فقیه
(۴۰) -
محوربندی بیانات
(۹)
یاران خمینی
گروه فرهنگی یاران خمینی ره
امام خامنه ای
انتخابات 92
معرفی کتاب
محوربندی بیانات آقا
پوستر امام خامنه ای
شورای نگهبان
استاد علیرضا پناهیان
خلاصه کتاب شهرخدا
امام و شورای نگهبان
حسن روحانی
مطلب ویژه
محور بندی بیانات حضرت آقا
پوستر انتخابات
تصاویر
پوستر
امام خمینی
خطبه های نماز عید فطر
اینفوگرافیک
اینفو
شهرک شهید محلاتی
کتاب شهرخدا
ماه رمضان
استقبال از ماه رمضان
یاران 7
قالیباف
ولخرجی
ماه رجب
پوستر امام خمینی
- January ۲۰۱۴ (۲)
- December ۲۰۱۳ (۱)
- September ۲۰۱۳ (۳)
- August ۲۰۱۳ (۱۱)
- July ۲۰۱۳ (۱۹)
- June ۲۰۱۳ (۲۰)
- May ۲۰۱۳ (۲۲)
- April ۲۰۱۳ (۳)
- March ۲۰۱۳ (۱)
- February ۲۰۱۳ (۲)
- January ۲۰۱۳ (۹)
- December ۲۰۱۲ (۶)
- November ۲۰۱۲ (۵)
- October ۲۰۱۲ (۵)
- September ۲۰۱۲ (۹)
- August ۲۰۱۲ (۴)
- July ۲۰۱۲ (۸)
- June ۲۰۱۲ (۷)
- May ۲۰۱۲ (۸)
- April ۲۰۱۲ (۴)
- March ۲۰۱۲ (۲)
- February ۲۰۱۲ (۶)
-
14/01/31تقویم اجرایی بهمن ماه 1392
-
14/01/21آزمون تاریخ اسلام یاران 7
-
13/12/01انتقال به سایت
-
13/09/13اطلاعیه طرح ودیعه الهی(مرحله سوم)
-
13/09/02چند نکته راجع به تحولات اخیر سوریه
-
13/08/25محوربندی بیانات امام خامنه ای
-
13/08/24اطلاعیه دوم طرح ودیعه الهی
-
13/08/21اینفوگرافیک
-
13/08/20محوربندی بیانات امام خامنه ای
-
13 January 24، 12:19 - انتظاریعالی برادر
-
13 June 14، 00:53 - نیما انصاریسلام دوست من با مطلب ناقابل و ...
-
4 June 14، 18:37 - سلمانسلام علیکم امام خمینی(ره): ...
-
20 May 14، 17:51 - ولاییوقتی رهبرتاییدشون کردن دیگه ماکی ...
-
19 March 14، 05:46 - خادم الشهداءسلام علیکم چندی از جوانان فعال ...
-
17 March 14، 11:27 - کربلایی رضا باباخانیاحسنت به این جمعیت همدل و ولایی ...
-
24 February 14، 22:11 - دبیرخانه جشنواره ملی وصال یاربا سلام نخستین جشنواره ملی وصال ...
-
9 February 14، 01:04 - گمنامسلام و خسته نباشید ... من لوگوی ...
-
4 February 14، 21:03 - علیرضاشاید الان یک مقداری دیر باشه برای ...
-
1 February 14، 13:22 - طلبه جوانــــسلام خادم اهل بیت ان شاء الله ...
چه اقداماتی به تولید ملی لطمه میزند؟
مرزهای عملکرد دولت و بخش خصوصی در اقتصاد چیست؟ چه اقداماتی لازم است تا دولت هنگام حمایت از محصولات داخلی دچار سر درگمی نشود و منابعی را که این روزها و با توجه به شرایط تحریمی به سختی بدست میآورد، نادرست و نابهجا تخصیص ندهد؟ چه اتفاقاتی به تولید ملی لطمه میزند؟ اقدامات اجرایی دولت چه باید باشد؟
قبل از ورود به این بحث لازم است بدانیم که صحبت از بخش خصوصی و عملکرد موفق آن تنها در نظامی تحت عنوان اقتصاد آزاد معنا پیدا میکند. البته این آزادی به هیچ عنوان به معنای هرج و مرج و یا عدم حضور دولت نیست بلکه اتفاقاً شرط موفقیت در عملکرد یک اقتصاد آزاد، برخورداری از حمایت و پشتیبانی دولتی مقتدر و کارآمد و صد البته قانونمند و پایبند به تعهدها و حفظ حریم بخش خصوصی میباشد. تجارب تلخ کشورهای سوسیالیستی و نیز کشورهایی که به پیروی از نسخههای صندوق بین المللی پول به یک باره دست به آزاد سازی اقتصاد خود زدند، مؤید مطلب یاد شده است.
این تجارب نشان داد که به همان اندازه که اقتصاد دولتی مطلق قادر به تخصیص بهینهی منابع و بهرهگیری کارا از آن نیست، به همان اندازه نیز در صورت نفی کامل حضور دولت، نتیجهای جز شکلگیری انحصارها و رکودهای عمیق و تورمهای شدید به بار نخواهد آمد. بنابراین شاید بتوان یکی از اهداف مهم تدوین این سلسله نوشتارها را معین کردن مرزهای ظریف اما حساس عملکرد دولت و بخش خصوصی در اقتصاد دانست. به طوری که بتوان این حضور همزمان را یک تعامل سازنده و پیش برنده نامید.
نگرانی اصلی و دغدغهی این نوشتار این است که دولت به هنگام حمایت از محصولات داخلی دچار سردرگمی نشود و منابعی را که این روزها و با توجه به شرایط تحریمی به سختی به دست میآید، نادرست و نابهجا تخصیص ندهد. به خصوص که تجربه نشان داده است که این گونه حمایتهای غلط بیش از هر چیز به تولید داخلی ضربه زده است. بنابراین تلاش خواهیم نمود تا در ابتدا تصویر صحیحی از نحوهی حمایت دولت از تولید داخلی، آثار، پیامدها و پیش نیازهای آن ایجاد نماییم و آن گاه با تکیه بر چنین تصویر صحیحی به ارایهی راهکارهایی برای عملیاتی نمودن این حمایت بپردازیم.
مزیت رقابتی
شاید بتوان کلیدیترین واژه را در بحث تولید داخلی و حمایت از آن، مفهوم «مزیت رقابتی» دانست. این اهمیت از آن جهت است که سنگ بنا و محور تمام بحثهای مربوط به رقابت میان بنگاهها با یکدیگر و همچنین رقابت میان بنگاههای داخلی با رقبای خارجی را مسألهی مزیت رقابتی شکل میدهد. به رغم استفادهی وسیعی که در متون مطبوعاتی و نیز در کلام مدیران اجرایی و حتی گاه نظریه پردازان از این واژه میشود اما متأسفانه به نظر میرسد که مفهوم آن به درستی درک نشده است و از این رو ارایهی تعریفی دقیق از آن لازم به نظر میرسد. هر محصول یا خدمتی که به یک مصرف کننده عرضه میشود بیگمان برای آن فرد سطحی از رضایت خاطر یا در اصطلاح اقتصاددانان مطلوبیت به همراه دارد.
البته هر کالا یا خدمتی دارای ویژگیهای متعددی است که هر یک از این ویژگیها در ایجاد مطلوبیت کل کالا نقش دارد و بنابراین، رضایتی که از مصرف یک کالا برای فرد حاصل میشود، مجموع و برآیند مطلوبیت تک تک ویژگیهای اشاره شده است. به عنوان مثال اگر کالای مورد نظر یک خوراکی باشد، ویژگیهای مهم آن را میتوان مزه، رنگ، نشان، خواص پزشکی و نظر مثبت یا منفی مردم راجع به آن، ماندگاری و فساد ناپذیری، قیمت آن و... دانست.
بدون شک فرد به هنگام خرید این محصول به طور خودآگاه یا حتی ناخودآگاه تمام مشخصههای آن را در نظر میگیرد، آن گاه این مشخصهها را با مشخصههای سایر کالای مشابه مورد مقایسه قرار میدهد و در نهایت یکی را به دیگری «ترجیح» داده و اقدام به خرید آن میکند. مفهوم مزیت رقابتی دقیقاً در هنگام شکلگیری ترجیحات آشکار میشود. به عبارت بهتر «مزیت رقابتی» ناشی از آن دسته مشخصهها و ویژگیهایی از یک کالا (یا خدمت) است که منجر به ترجیح نهایی آن کالا به کالاها (و خدمات) مشابه میشود و عاملی است که موجب برتری و ترجیح عملی محصول یک شرکت نسبت به دیگر شرکتها از سوی مصرف کنندگان میگردد و از این رو نقش اصلی را در میزان فروش یک محصول ایفا میکند.
در ارتباط با این مفهوم به ظاهر ساده و در واقع پیچیده، دانشمندان بحثهای زیادی انجام دادهاند و موشکافانه ابعاد و نحوهی شکلگیری و تشخیص آن را مورد بحث قرار دادهاند. در واقع تنها راه این که علت ترجیح یک کالا به خصوص بر سایر کالاها را بدانیم، درک مزیت رقابتی نهفته در آن است. ناگفته نماند که اگرچه بسیاری از این مزیتها طبیعی و ماهیتی میباشند اما بسیاری دیگر نیز پس از مطالعات فراوان و دقیق از سوی شرکتهای سازنده (با حمایت دولتها) در محصول گنجانده شدهاند و بدین طریق موفق به فتح بازارهای داخلی یک کشور و حتی رسوخ عمیق به بازارهای کشورهای دیگر گردیدهاند.
انواع مزیت رقابتی
دستهبندیهای متعددی برای مزیت رقابتی وجود دارد. اما آنچه که در این مجال طرح آن مناسب و بلکه ضروری است، تبیین و تشریح «مزیت ناشی از هزینهی کمتر» در مقابل «مزیت ناشی از تمایز بیشتر» است که اولی دلالت بر ترجیح یک کالا از سوی مصرف کنندگان به دلیل قیمت کمتر و به عبارت بهتر ارزانتر بودن نسبی است در حالی که دومی تمایز و تفاوت زیاد برخی وجوه یک کالا را نسبت به کالاهای مشابه نشان میدهد. همچنین یادآور میشویم که هر شرکتی در هنگام اتخاذ استراتژی تولید و فروش خود معمولاً تنها خلق یکی از این مزیتها را سرلوحهی کار خود قرار میدهد و بر آن متمرکز میشود. (این موضوعی است که متأسفانه در غالب شرکتهای داخلی در ایران رعایت نمیگردد.) یک مثال خوب از مزیت هزینهای را میتوان استراتژی برخی شرکتهای چینی دانست که با آگاهی از وضع تورم و سطح درآمد پایین در بسیاری از کشورهای آسیایی به رغم این که توانایی زیادی در ساخت محصولات با کیفیت و استفاده از مواد اولیهی خوب و کارگران متخصص دارند، اما با اقدام به کاستن از کیفیت تلاش میکنند تا به مزیت رقابتی هزینهی کمتر دست یابند و در عمل نیز با این استراتژی بازارهای بسیاری از کشورهای یاد شده را اشغال نمودهاند.
در مقابل باید از مزیت رقابتی ناشی از تمایز بیشتر نام برد که حتی با وجود قیمتهای بالاتر، عموماً با اقبال بیشتر مصرف کنندگان مواجه میشود و شرکتهایی که این استراتژی را در پیش گرفتهاند، موفق میشوند کالاهای خود را گاه حتی با چندین برابر قیمت کالاهای مشابه به فروش برسانند. از این گروه میتوان خدمات برخی از شرکتهای هواپیمایی خارجی را نام برد که رمز موفقیت آنها تمایز و تفاوت فاحشی است که مشتریان در مقایسه میان خدمات آنها با خدمات سایر شرکتها احساس میکنند و از این رو با وجود قیمتهای بسیار بیشتر، با تقاضای زیادی مواجه هستند. به عنوان مثال خدمات متمایز بانکهای سوئیس را میتوان یک نوع دیگر از این استراتژی دانست. بسیاری از این بانکها دارای کارکنانی میباشند که هر یک به حداقل چهار زبان بینالمللی مسلط هستند و از این رو به هر مشتری با هر گویشی از اقصی نقاط جهان مشاوره داده و از آنها حمایت میشود و مشتریان نیز به سهولت در امور مالی نیاز خود را در میان میگذارند.
این مسأله مزیتی است که تنها در بانکهای این کشور مشاهده میشود و بر اساس تعریفی که در ابتدای مقاله عنوان شد، مزیتی رقابتی به شمار میرود. مزیت رقابتی دیگری که این بانکها را از سایر رقبایشان متمایز میکند، عدم افشای اطلاعات شخصی و مالی مشتریان در مقابل هیچ دولت یا نهاد بینالمللی است. در مجموع این مزیتها موجب گردیده است که این بانکها بتوانند با وجود سود کمتری که نسبت به سایر بانکهای رقیب به سپردههای مشتریان میدهند همچنان با اقبال مواجه باشند. به طوری که حتی شنیده شده است که برخی از این بانکها سپردههای با سود منفی نیز دارند یعنی در مقابل نگهداری پول و حفظ امنیت آن و نیز عدم افشای اطلاعات از مشتری مبلغی هم دریافت میکنند.
دولت و مزیت رقابتی
لذا مهمترین نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که کار دولت به هیچ عنوان خلق مزیت رقابتی نیست بلکه حمایت از آن است. به عنوان مثال دستیابی به مزیتهای متمایز معمولاً با هزینههای بالایی میسر است که دولت میتواند برخی از آنها را کاهش دهد.
شاید اکنون بتوان به پرسشی که در ابتدا طرح گردید، پاسخی هر چند به اجمال داد. دولت باید از مزیتهای رقابتی ایجاد شده توسط تولید کنندگان داخلی حمایت کند. البته در آینده بیان خواهد شد که دولت هم در مرحلهی ایجاد و خلق مزیت رقابتی و هم در مرحلهی حفظ و گسترش آن میتواند حضور بسیار مؤثری داشته باشد اما با توجه به این که این سلسله نوشتار با هدف روشن شدن فضا و کمک به دولت مردان و نجات آنان از سردرگمی در چگونگی حمایت از تولید داخلی تدوین گردیده است، بیان مفصل این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و از این رو نوشتارهای آینده به نحوهی ورود صحیح دولت به عرصهی حمایت از مزیت رقابتی اختصاص خواهد یافت.
امین عسکری - سایت برهان- 12/07/09
یا علی مدد
ما در علم حقوق میگوییمرحق دولت و مردم در اعمال تصدی یکی ست...
انشاالله که اینطور است...